Suorahiuksinen ja suorasukainen, aina liikkeessä oleva ja pirskahtelevan temperamentin omaava. Hampus on huoleton tekijä, joka ryhtyy puuhiin ennen kuin ehtii ajatella asioita sen pidemmälle. Hän rakastaa aktiivista tekemistä kuten kiipeilyä, kaivamista, tasapainoilua ja hyppelemistä. Kun Hampus touhuaa, on vauhti kova ja jälki sen mukaista!
Hampuksen elämänmotto: "Parempi reilusti pieleen kuin hiljaa hyssytellen."
Kiharahiuksinen, värikkäitä pipoja rakastava ja aina aurinkoinen Vampus on järjen ääni, joka mielellään suunnittelee asioita. Hän on taitava käsistään ja rakastaa nikkarointia sekä erilaisten asioiden purkamista ja uudelleenkasaamista. Vampus lukee paljon ja kuuntelee muita mielellään. Hän on kaikkien ystävä, joka ei hermostu koskaan eikä jätä ketään pulaan!
Vampuksen elämänmotto: "Jos et osaa olla positiivinen, yritä edes olla hiljaa."
Hampus ja Vampus ovat aivan tavallisia lapsia… Kunnes he saavat mummoltaan lahjaksi maagisen metkuviltin, jolla on salaperäisiä voimia. Peitto tempaa kaksoset kokonaan uuteen ja tuntemattomaan maailmaan! Peiton karatessa käsistä ja outojen olentojen löytäessä lapset yllättävä retki muuttuu hetkessä vauhdikkaaksi seikkailuksi! Hampuksen ja Vampuksen mukana lukija pääsee satumatkalle, josta ei puutu vauhtia, taikaa tai yllättäviä oivalluksia – eikä myöskään raikuvaa naurua!
Seikkailujen tiimellyksessä opitaan myös seikkailutaitoja! Seikkailutaitokorttien avulla myös muut pienet hurjapäät pääsevät treenaamaan omia seikkailutaitojaan. Korteissa harjoitellaan neljää osa-aluetta: tietoisuustaitoja, liikkumista, ryhmätaitoja sekä ongelmanratkaisutaitoja. Oli kyseessä sitten rauhallinen seikkailu omalla takapihalla tai vauhdikas rymistely peikkometsässä, kannattaa seikkailutaitoja harjoitella jo ennen kuin ottaa metkuviltin kainaloonsa ja hyppää toiseen maailmaan!
Hampuksen ja Vampuksen maailma tarjoaa puuhaa ja opittavaa tärkeiden teemojen keskellä: tietoisuustaidot, liikkuminen, ryhmätaidot ja ongelmanratkaisu. Voit ladata ja tulostaa koti- tai koulukäyttöön ilmaista materiaalia, jolla seurataan ja palkitaan lapsen oppipolkua sekä syvennytään näiden rasavillien kaksosten maagiseen maailmaan!
Lue lisää seikkailutaidoista Lataa ilmaisia seikkailutaitomateriaalejaKehitetään tietoisuustaitoja! Niiden kautta lapsi oppii ymmärtämään ja hyväksymään itseään sekä omia persoonallisia piirteitään. Ne myös lisäävät mm. keskittymiskykyä, tarkkaavaisuutta, itsesäätelyä ja positiivista minäkuvaa.
Hampus ja Vampus haastavat toisiaan mielellään leikkimieliseen kisailuun. Kumpi saa seisottua kauemmin yhdellä jalalla? Pysyttyä kauemmin päälläseisonnassa? Napattua pienemmän kiven ylös maasta varpaillaan? Useimmat kisailut päättyvät naurunremakkaan, kun molempia alkaa naurattaa hassuttelu. Mitä kaikkea sinä osaat jo kehollasi tehdä?
Tee harjoite joko ryhmässä niin, että lapset istuvat piirissä ja sanovat yksi kerrallaan oman vastauksensa, tai kahdestaan yhden lapsen kanssa. Kysy lapsilta kokemuksia liittyen heidän kehoonsa:
Voit lopettaa harjoituksen kehumalla lapsia ja sanomalla, kuinka tärkeää on arvostaa omaa kehoaan juuri sellaisena kuin se on.
Tuotteet on suunnattu seikkailunnälkää ja -intoa puhkuville tai etsiville lapsille. Ne soveltuvat käyttöön kotona, päiväkodissa, esikoulussa sekä alakoulussa. Pedagogiset lisämateriaalit kehittävät lapsen omia seikkailutaitoja!
Katso kaikki sarjan tuotteetPäivästä väsyneinä Hampus ja Vampus kietoutuivat viltin alle nukkumaan samalla, kun peikotkin kävivät yöpuulle.
- Hampus ja Vampus metkuviltin matkassa